GENERELLE VILKÅR & BETINGELSER FOR INFLUENCER SAMARBEJDER
1. Profilens ansvar
1.1. Profilen forpligter sig til:
At levere arbejde af høj kvalitet, samt i overensstemmelse med god skik, praksis og sædvane i produktionsbranchen; og til enhver tid at agere i overensstemmelse med gældende love og regler.
At overholde følgende:
Til enhver tid at respektere kunden og dennes brand.
Aldrig omtale brandet, produktet, emballage mv. dårligt, sarkastisk eller negativt.
Ikke at bruge bandeord eller andre stødende ord.
At undgå negativ offentlig omtale der kan skade brandet (fx. Shit storms og negative politiske udtalelser, racisme)
At ydelsen forbliver på profilen minimum 1 år efter endt samarbejde.
At profilen må ikke uden aftale med brandet medvirke med brandets konkurrenter.
1.2 Overholdes ovenstående ikke kan samarbejdet opsiges uden varsel.
2. Rettigheder
2.1. Profilen sørger for at indhente alle rettigheder, som er nødvendige for, at kunden kan udnytte profilens ydelser i overensstemmelse med aftalen, herunder rettigheder fra medvirkende og til musik, der måtte indgå i ydelserne.
2.2. Kunden indestår for, at profilen har ret til at anvende kundens varemærke og/eller produkter, firmanavn og/eller andre kendetegn i forbindelse med opfyldelse af profilens forpligtelser i forhold til aftalen.
2.3 Kunden har lov til at reposte det content som profilen laver i forbindelse med samarbejdet til kundens sociale medier. Kunden må ikke lave betalte annoncer baseret på profilens content med mindre andet aftales.
3. Fortrolighed
3.1. Som fortrolig information betragtes eksempelvis denne aftales indhold, forretnings- og markedsføringsplaner, tekniske data, priser, ikke-offentliggjort indhold, produktionsidéer/redaktionelle forslag, information og materiale relateret til profilens ydelser, samt øvrig information vedrørende parternes og kundens virksomhed, som sådan part med rimelighed ønsker hemmeligholdt (”Fortrolig Information”).
3.2. Hver part forpligter sig til kun at anvende fortrolig Information, i det omfang det er nødvendigt for parternes opfyldelse af aftalen, herunder ikke at dele fortrolig information med tredjepart, medmindre det er nødvendigt for at opfylde denne aftale. Eventuel skriftlig fortrolig information tilhørende den anden part returneres efter produktionens afslutning, såfremt parten ønsker dette.
3.3. Det påhviler parterne at sikre, at deres ansatte, konsulenter og underleverandører mv. er omfattet af fortroligheds-bestemmelser svarende til ovenstående.
3.4. Denne fortrolighedsforpligtelse gælder også efter, at parternes samarbejde er afsluttet.
4. Ansvar
4.1. Profilen friholder kunden for ethvert krav (herunder rimelige advokatomkostninger, sagsomkostninger mv.) fra tredjemand, der måtte opstå i forbindelse med udnyttelse af profilens ydelser i henhold til denne aftale eller som følge af profilens misligholdelse af aftalen.
5. Misligholdelse
5.1. Misligholder en part sine forpligtelser efter denne aftale, kan den anden part gøre sædvanlige misligholdelsesbeføjelser gældende efter dansk rets almindelige regler. Ved forsinket levering af profilens ydelser betaler profilen dog en bod på 20% af honoraret pr. dag, medmindre andet er skriftligt aftalt med kunden.
5.2 Ved en parts væsentlige misligholdelse af forpligtelser i henhold til denne samarbejdsaftale kan den anden part vælge at ophæve samarbejdet uden yderligere varsel. Er der tale om misligholdelse, der med rimelighed kan afhjælpes, er parten dog forpligtet til at give den misligholdige part et skriftligt påkrav med en frist på 7 dage til at afhjælpe forholdet. Afhjælpes misligholdelsen ikke, kan samarbejdet herefter hæves uden yderligere varsel.
6. Aftalens ophør
6.1. Hver part har ret til at opsige aftalen med øjeblikkelig virkning, såfremt:
den anden part væsentligt misligholder sine forpligtelser og aftalte detaljer i henhold til aftalen og undlader at rette ind inden 7 kalenderdage efter skriftligt påkrav; eller
den anden part går konkurs, går i opløsning, indleder akkord, betalingsstandsning eller lignende; eller
At en af parterne skaber negativ offentlig omtale der kan skade den anden parts brand brandet (fx. Shit storms, negative politiske udtalelser, racisme)
7. Force majeure
7.1. Såfremt en af parterne som følge af force majeure hindres i at opfylde sine forpligtelser efter denne aftale, har den anden part ret til at tilbageholde sin tilsvarende ydelse, men har derudover intet krav mod parten, bortset fra punkt
7.2. Som force majeure anses bl.a. krigshandlinger, brand, love, nedlukning grundet covid-19, proklamationer, edikter, forordninger, uroligheder, jordskælv, oversvømmelser, eksplosioner eller andre force majeure begivenheder.
7.3. Såfremt force majeure-årsagen som nævnt ovenfor varer mere end 2 uger, vil den anden part kunne opsige aftalen skriftligt som beskrevet i punkt 8.4.
8. Diverse
8.1. Kunden kan overdrage eller sublicensere sine rettigheder og forpligtelser i henhold til denne aftale til tredjemand. Profilens ydelser er derimod så personafhængige, at profilen alene kan overdrage eller sublicensere sine rettigheder eller forpligtelser til tredjemand efter skriftligt samtykke fra kunden.
8.2. Denne aftale udgør den fuldstændige aftale mellem parterne vedrørende profilens ydelser og erstatter eventuelle tidligere indgåede aftaler om samme forhold, herunder eventuelle rammeaftaler. Enhver tilføjelse eller ændring til aftalen samt dens bilag skal for at kunne påberåbes være skriftlig.
8.3. Alle meddelelser, anmodninger, krav mv. skal ske skriftligt til den i aftalen angivne kontaktperson.
8.4. Hvis kunden er nødsaget til at trække sig grundet uforudsete hændelser og samarbejdet afbrydes, hæfter kunden ikke for tabt arbejdsfortjeneste hos profilen.
9. Lovvalg og værneting
9.1. Denne aftale er underlagt dansk ret.
9.2. Såfremt parterne ikke i en eventuel tvist ved forhandling kan enes om en bindende løsning inden for 14 dage, kan tvisten af hver af parterne indbringes for de almindelige danske domstole.
10. Priser
10.1. Alle priser er inklusive eventuelle udlæg i forbindelse med opgaver medmindre andet aftales.
10.2. Opgivne priser inkluderer 2 korrekturrunder med tilhørende rettelser af evt. fejl. Ændringer, modtaget efter igangsætning af rentegning/teknisk produktion, vil blive faktureret særskilt.
11. Generelt om afrapportering
Profilen skal sende afrapportering på kampagnen til kunden efter endt aktivering og senest 1 uge efter sidste post. Det er profilens ansvar at kunne levere disse insights til kunden. Insights inkluderer: Kommentarer, likes, saves, shares, meningsmåler deltagelse, profil besøg via tag, klik på link, post eksponeringer, samlet eksponeringer for alle stories samt antal stories der er lavet.